Yhteisöllisyys ja vuorovaikutteinen johtamisote tuottavat arvoa

15.05.2012 12:10


Jalmari Eklund
kehityspäällikkö
Markkinointi-instituutti

Esimiestyön laatu on osa organisaatioiden kilpailukykyä, ja laadukas johtaminen edellyttää selkeitä johtamisperiaatteita. Vuorovaikutteinen johtamisote on väline, jolla tunnistaa liiketoiminnasta kriittiset pisteet, mutta myös paljon enemmän. Se on kaiken toiminnan läpäisevä asenne, jossa yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen avulla kehitetään organisaation toimintaa ja asiakkaille arvoa tuottavia palveluita.

Lisää rohkeutta toimia tuloksekkaasti ja tavoitteellisesti.

Yhteisöllisyyttä hyödyntävä organisaatio on vielä harvinaisuus. Uusi suunta lähtee esimiehistä, jotka omalla asenteellaan ja painotuksillaan pystyvät muuttamaan hitaasti kääntyvän aluksen reittiä. Yhteisöllisyys tukee tämänhetkistä painetta muuttaa yritys- ja palvelukulttuuria tuotelähtöisestä ajattelusta kohti asiakaslähtöistä arvontuottoajattelua.

Uudenlainen esimieskoulutus, joka todella vaikuttaa

Vuorovaikutteisen johtamisotteen menetelmää hyödyntävässä koulutuksessa esimiehet kasvavat yhteisöllisyyttä tukeviksi johtajiksi. He ymmärtävät, miten henkilöstön yhteinen mieli ja kieli kytevät vuorovaikutteisuuden voimavarana, ja oppivat keinot, joilla yhteisöllisyys saadaan vedettyä ovesta sisään organisaation kynnyksen yli.

Vuorovaikutteisen johtamisen koulutuksen tavoitteena on selkeyttää esimiehen roolia modernina palvelukokemuksen johtajana. Tässä roolissa tärkeintä on esimiehen oma toiminta esimerkkinä. Esimiestyössä on kaksi ydintehtävää: mahdollistaa asiakaspalvelussa ja palveluiden suunnittelussa aloitteellisuus ja antaa henkilöstölle välineet ja resurssit ymmärtää asiakasta.

Esimieskoulutuksessamme perehdytämme osallistavan johtamisen toimintamalleihin sekä tunnustamaan ja tunnistamaan, mitkä ovat johdettavan henkilöstön vahvuudet ja millaisia palautetta ja tukea he tarvitsevat. Koulutuksessa käsitellään vuorovaikutteisen johtamisen työkaluja ja menetelmiä käytännönläheisesti, mm. palautteen antamisessa ja delegoinnissa. Myös esimiestyön uusinta tutkimustietoa hyödynnetään ja sen oppeja sovelletaan välittömästi käytännön työn tekemiseen. Tavoitteena on edistää esimiesten taitoja ja kykyä toimia henkilöstöä motivoiden.

Kyselyllä lähtötilanne, tavoite ja lopputulos

Koulutukseen liittyy olennaisesti kysely, jossa kartoitetaan organisaation vuorovaikutteisen johtamisotteen nykytilaa. Sen avulla tunnistetaan osallistujien arjen työn johtamisen onnistumiset ja kehittämiskohteet, minkä perusteella räätälöidään kyseiselle organisaatiolle oma koulutus.

Luottamuksellisesta yhteenvedosta organisaation johto saa käsityksen vuorovaikutteisen johtamisen nykytilasta, haasteista ja mahdollisuuksista. Kyselyn perusteella valitaan kehitettävät teemat ja räätälöidään kokonaisuus: koulutus tähtää aina yhdessä määriteltyyn muutokseen. Kun tavoitteet ovat realistiset, niiden saavuttamiseksi määritellyt toimenpiteet hyvin suunniteltuja ja osallistujien asenne kunnossa, koulutuksen hyöty todella siirtyy suoraan liiketoimintaan ja tulokseen.

 

Lue lisää johtamisen ja esimiestyön koulutuksistamme!

HR tukee nyt muutosta ja resursoi selviytymistaistelua

HR-päättäjille tehdyn kyselyn mukaan organisaatioiden tärkeimpiä kehityshankkeita tulevalle puolelletoista vuodelle ovat esimiestyön kehittäminen ja HR:n tuki muutosjohtamiseen. Tärkeimmiksi HR:n tavoitteiksi nähdään organisaation suorituskyvyn tehostaminen ja muutoshankkeiden läpivieminen. (HR-johdon tulevat kehityshankkeet -tutkimus 2014.)

Mitä tutkimuksen tulokset kertovat tämän hetken työelämän ilmiöistä ja tilanteista, joissa organisaatiot elävät?

Lue koko juttu

Paljonko aikuisopiskelu vie aikaa?

Työn ohessa opiskeltavien koulutusten etu on juuri se, että ne on suunniteltu oman päivätyön ohessa suoritettavaksi. Aikataulut joustavat yksilöllisesti, ja ajankäyttö riippuu oikeastaan enimmäkseen sinusta itsestäsi.

Osa opiskelijoista suhtautuu opiskeluun tavoitteellisesti ja intohimoisesti, jolloin he käyttävät siihen jopa useita iltoja viikossa. Osa saman koulutuksen suorittavista puolestaan haluaa edetä rivakasti, jolloin he tekevät samat harjoitukset vain muutamassa tunnissa.

Lue koko juttu

Mitä HR ja johto odottavat toisiltaan – Lindströmillä HR mahdollistaa kasvun resursoimalla oikein

Saavuttaakseen kansainvälisen kasvupotentiaalinsa Lindström panostaa resursointiin ja työtyytyväisyyteen. Yrityksen johdon mukaan HR:n tärkein tehtävä on tukea kansainvälisesti kasvavaa organisaatiota löytämään oikeat ihmiset oikeille paikoille, jotta asiakkaita palvellaan sujuvasti ympäri maailman. Jotta HR puolestaan voi lunastaa odotukset, sille on tärkeää avoin keskusteluyhteys johtoon.

Haastattelimme Lindströmin toimitusjohtaja Juha Lauriota ja henkilöstöjohtaja Minna Gentziä HR:n ja johdon yhteistyöstä.

Lue koko juttu

 


Tiesitkö, että koulutus
on ratkaisu monenlaisiin
liiketoiminnan haasteisiin?

www.markinst.fi

94 %

SUOSITTELEE
KOULUTUSTAMME

Asiakaskysely 2014

UUSIMMAT BLOGGAUKSET
Marjo Silvo:
Joka toinen suomalainen on asiantuntija
Oskari Vesterinen:
Asiakaskokemus ei pääty ulko-ovelle
Timo Soikkeli:
Myyjä, älä ole ostamisen esteenä
Mauri Halonen:
Tehokas kannustinjärjestelmä palkitsee asiakaskokemuksesta