Markkinointi-instituutin mainonnassa näkyy syksyllä Copywriterin työ -kilpailun voittaja Anne Oleniuksen tekstejä

09.09.2013 09:16

Opiskelin sillä mentaliteetilla, että saan tästä itselleni uuden ammatin”, aiemmin kampaajana toiminut Olenius kertoo.

Markkinointi-instituutti ottaa copywriter-opiskelijansa Anne Oleniuksen mainostekstejä käyttöön omassa markkinoinnissaan. Olenius, jolla ei ole aiempaa kokemusta alalta, voitti Markkinointi-instituutin järjestämän Copywriterin työ -kilpailun keväällä 2013.

”Otamme voittajan tekstit käyttöön, koska ne olivat oivaltavia, pitkäikäisiä ja soveltuvat eri kohderyhmille”, kertoo Markkinointi-instituutin markkinointiviestintäpäällikkö Nina From.

Historian siivillä kilpailun voittoon

Markkinointi-instituutin copywriter-opiskelijat saivat näkyvyyttä osaamiselleen sekä mahdollisuuden lisätä oikean asiakastyön portfolioonsa Copywriterin työ -kilpailussa, jossa he kirjoittivat mainostekstejä Markkinointi-instituutin koulutuksille.

Kilpailun voittanut Anne Olenius onnistui luomaan mainosteksteistään yhtenäisen ja puhuttelevan konseptin. Hänen kilpailutyönsä ihastutti oivaltavilla viittauksillaan historian ja kirjallisuuden henkilöihin. ”Kilpailu oli todella hyvä tilaisuus päästä näyttämään taitonsa oikeassa työtilanteessa”, Olenius kiittelee. ”Työn pohjana oli vain puhekupla, joten tekstistä piti keksiä niin hyvä, että se riittää sellaisenaan. Se oli haastavaa.”

"Innostuin oikein toden teolla, kun sain idean työhöni ja tajusin, että tätä konseptia voi jatkaa ikuisesti."

Kilpailutyötä varten Olenius tutki Markkinointi-instituutin historiaa, jotta sai kuvan siitä, miten tähän päivään on tultu. ”Haastavaa oli voittaa kynnys, että uskallanko tarjota noita ajatuksia”, Olenius pohtii. ”Ajattelin, että ne ovat liian rohkeita Markkinointi-instituutin imagolle.”

Olenius kokee saaneensa kilpailussa juuri lisää rohkeutta. ”Koska olin saanut palautetta jo muutamasta copy-työstä, tiesin, että omaa rajaa pitää venyttää vielä vähän pidemmälle”, Olenius järkeilee. ”Palaute kilpailutyöstä tuntuu hyvältä ja merkitsee paljon siksi, että tuomaristossa oli kolme copywriteria ja kaksi markkinointipuolen ihmistä, jotka oikeasti ovat oman alansa ammattilaisia.”

Uratie hiusmuotoilijasta copywriteriksi

Viimeiset viisi vuotta Olenius on työskennellyt kampaajana. Kirjoittaminen on hänestä ollut aina mielenkiintoista ja hauskaa, ja art directorina työskentelevä puoliso ehdotti, että eikö kirjoittamisesta voisi tulla Oleniukselle ammatti. ”Mieheni kertoi, että Markkinointi-instituutissa on copywriter-koulutus, ja että hänellä on monia copywriterina toimivia työkavereita, jotka ovat käyneet sen”, Olenius kertoo.

Kesällä 2012 Olenius oli hoitovapaalla ja ajatteli, että jos hän haluaa vielä elämässään opiskella, niin nyt siihen on aikaa. Hän löysi Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon ja ilmoittautui koulutukseen. ”Lähipäivät olivat koulutuksen parasta antia, koska niissä oikeasti kuulee, millaista se työ voi olla.” Nyt Olenius aikookin hakea töitä, joissa hän pääsee hyödyntämään tutkinnon aikana oppimiaan taitoja.

Innostus ja ideointikyky vievät copywriterin huipulle

Olenius nostaa innostumiskyvyn copywriterin tärkeimpien ominaisuuksien joukkoon. ”Kulloiseenkin työhön täytyy oikeasti perehtyä. Jos ei innostu, niin ei jaksa paneutuakaan”, Olenius kommentoi. Copywriterin työ -kilpailun tuomariston puheenjohtaja Heikki Paatelman (Nitro) mukaan copywriterilla on oltava ideointikykyä, kykyä löytää ja tunnistaa ideoita sekä taito pukea ne sanoiksi. ”Sanoillakin voi vaikuttaa, mutta tärkeintä on se idea sanojen taustalla”, Paatelma toteaa.

Paatelma ja Olenius molemmat pitävät tärkeänä, että hyväksi copywriteriksi halajava pitää silmät auki ja seuraa maailman kehittymistä sekä ilmiöitä. Menestyksen eteen on tehtävä paljon töitä, osattava haastaa itseään ja ideoitava paljon. Olenius neuvoo copywriterin työstä ja opinnoista kiinnostuneita ottamaan selvää etukäteen siitä, mihin oikeasti on menossa ja mihin tutkinto valmistaa. ”Olen valmistanut itseäni siihen, että pitää aloittaa pohjalta ja tehdä sitkeästi töitä edetäkseen. Jos kunnianhimoa riittää, voi tulla todella hyväksi.”

HR tukee nyt muutosta ja resursoi selviytymistaistelua

HR-päättäjille tehdyn kyselyn mukaan organisaatioiden tärkeimpiä kehityshankkeita tulevalle puolelletoista vuodelle ovat esimiestyön kehittäminen ja HR:n tuki muutosjohtamiseen. Tärkeimmiksi HR:n tavoitteiksi nähdään organisaation suorituskyvyn tehostaminen ja muutoshankkeiden läpivieminen. (HR-johdon tulevat kehityshankkeet -tutkimus 2014.)

Mitä tutkimuksen tulokset kertovat tämän hetken työelämän ilmiöistä ja tilanteista, joissa organisaatiot elävät?

Lue koko juttu

Paljonko aikuisopiskelu vie aikaa?

Työn ohessa opiskeltavien koulutusten etu on juuri se, että ne on suunniteltu oman päivätyön ohessa suoritettavaksi. Aikataulut joustavat yksilöllisesti, ja ajankäyttö riippuu oikeastaan enimmäkseen sinusta itsestäsi.

Osa opiskelijoista suhtautuu opiskeluun tavoitteellisesti ja intohimoisesti, jolloin he käyttävät siihen jopa useita iltoja viikossa. Osa saman koulutuksen suorittavista puolestaan haluaa edetä rivakasti, jolloin he tekevät samat harjoitukset vain muutamassa tunnissa.

Lue koko juttu

 


Tiesitkö, että koulutus
on ratkaisu monenlaisiin
liiketoiminnan haasteisiin?

www.markinst.fi

94 %

SUOSITTELEE
KOULUTUSTAMME

Asiakaskysely 2014

UUSIMMAT BLOGGAUKSET
Marjo Silvo:
Joka toinen suomalainen on asiantuntija
Oskari Vesterinen:
Asiakaskokemus ei pääty ulko-ovelle
Timo Soikkeli:
Myyjä, älä ole ostamisen esteenä
Mauri Halonen:
Tehokas kannustinjärjestelmä palkitsee asiakaskokemuksesta