Strategian toimeenpanon viisi sudenkuoppaa
22.10.2013 16:26
Päivi Vuorimaa
johtaja, Strategia ja kyvykkyydet
Markkinointi-instituutti
Strategia on tehty, mutta toimiiko se arjessa? Toteuttaako jokainen suunnitelmia omassa roolissaan?
Jopa yksinkertaisilla uudistuksilla on tapana jumittua puolitiehen, ja vain harva organisaatio onnistuu viemään strategian kaltaiset isot asiat uudeksi normiksi arjen toimintaan. Entiset toimintatavat jatkavat kukoistustaan, kun yrityskulttuuri haukkaa strategian aamupalaksi.
Uuden strategian käyttöönotto on aina aika tarkastella koko toiminnan rakenteita: millainen toimintamalli tukee sitä, että koko henkilöstö voi toimia uuden strategian mukaan? Myös johtajien on kyettävä kyseenalaistamaan oma tekemisensä ja tarkastelemaan toimintaa asiakkaan ja organisaation etu edellä.
Lopulta ihmiset aina ratkaisevat, miten hyvin strategia toteutuu. Siksi kytkimme Markkinointi-instituutissa uuden strategiakauden alkaessa samaan toimintoon strategian ja kyvykkyydet: kehittämällä henkilöstömme kyvykkyyttä varmistamme, että uusi strategia on jokaisen toiminnan perustana.
Strategian jalkauttamisen sokeat pisteet
Strategian toimeenpano on kriittisin vaihe, jotta uusi strategia päätyy vanhan yrityskulttuurin hampaista uuden yrityskulttuurin ytimeen. Tässä omat huomioni sokeista pisteistä, joihin toimeenpanovaiheessa organisaatioissa usein kompastutaan.
Ylisuunnittelu
Sorrumme hinkkaamaan suunnitelmiamme yhä täydellisemmiksi, sillä suunnittelu on kivaa. Kun suunnitelma on valmis, moni toteutukseen vaikuttava asia on ehtinyt jo muuttua – ennen kuin edes pääsemme alkuun toteutuksessa. Siksi kannattaa rohkeasti lähteä toteutukseen beta-versiolla ja täydentää suunnitelmaa matkan varrella, kun ymmärrys aiheesta lisääntyy. Tulevaisuutta ei koskaan voi täysin hallita. Rohkea kokeilija saavuttaa etumatkaa.
Ymmärrysvaje
Strategian toteuttamiseen osallistuvat ihmiset eivät aina ymmärrä, mitä ja miten on tarkoitus tehdä. Kriittisen tärkeää on rakentaa yhtenäinen näkemys. Mitä asiat tarkoittavat käytännössä? Mitä ne tarkoittavat minun työssäni? Entä miten tämä kaikki linkittyy kokonaisuuteen eli yrityksemme toimintaan ja asiakkaisiin?
Esimiesten tärkein tehtävä on rakentaa henkilöstölle ymmärrystä ja ohjata työtä arjessa. Tarvitaan määrätietoista viestintää ja jatkuvaa dialogia arjessa. Kertaesittely intrassa ja tiedotustilaisuudessa ei riitä. Käytä sanoja, joita jokainen ymmärtää. Kiitä ja palkitse ja korjaa määrätietoisesti harha-askeleet. Seuraa etenemistä ja tee onnistumiset näkyväksi. Pienetkin tulokset, esimerkiksi asiakasonnistumiset, kannustavat eteenpäin.
Mukavuudenhalu ja rohkeuden puute
Ihmisinä meille kaikille on tyypillistä, että haluamme pysyä mukavuusalueellamme. Joustoalueelle siirtymiseen vaadittavaa rohkeutta ja uudisraivaaja-asennetta ei kaikilla automaattisesti ole. Vanhasta luopuminen on tuskallista, eikä se tapahdu useinkaan itsekseen.
Kannusta kokeilukulttuuriin, uteliaisuuteen ja oppimiseen. Kulje rinnalla, anna tukea ja ohjaa johdonmukaisesti pois entisestä. Varo kuitenkin olemasta besserwisser. Nopein ja ainoa tie saada asiat toimimaan käytännössä on sytyttää hinku uuteen ja synnyttää oivalluksia tekijöissä itsessään.
Pirstaleisuus
Kokonaisuutta pitää johtaa, ja uudistusten tulee edetä synkronoidusti. Eri tahtiin eteneminen aiheuttaa pirstaleisuutta, epätietoisuutta ja motivaatiovajetta. Hitaammin etenevät ahdistuvat ja nopeat turhautuvat. Ohjaa kokonaisuutta, rakenna tasapaino eri alueiden kesken ja vältä osa-optimointia.
Kestävyysvaje
Uudistumisessa onnistuminen edellyttää vahvaa sitoutumista ja paljon työtä, myös kädet savessa. Helppoa toimeenpano on vain harvoin. Kehittäjiltä edellytetäänkin suunnaton määrä kärsivällisyyttä, loputonta sitkeyttä sekä uskoa asiaansa. Kvartaalitaloudessa poukkoilemisen sijaan suosittelen pitkäjänteisyyttä ja kestävää kehitystä. Toimeenpano on pikemminkin maraton kuin 110 metrin aidat.
Päivi Vuorimaa
Twitter: @PaiviVuorimaa
http://fi.linkedin.com/in/paivivuorimaa
HR tukee nyt muutosta ja resursoi selviytymistaistelua
HR-päättäjille tehdyn kyselyn mukaan organisaatioiden tärkeimpiä kehityshankkeita tulevalle puolelletoista vuodelle ovat esimiestyön kehittäminen ja HR:n tuki muutosjohtamiseen. Tärkeimmiksi HR:n tavoitteiksi nähdään organisaation suorituskyvyn tehostaminen ja muutoshankkeiden läpivieminen. (HR-johdon tulevat kehityshankkeet -tutkimus 2014.)
Mitä tutkimuksen tulokset kertovat tämän hetken työelämän ilmiöistä ja tilanteista, joissa organisaatiot elävät?
Paljonko aikuisopiskelu vie aikaa?
Työn ohessa opiskeltavien koulutusten etu on juuri se, että ne on suunniteltu oman päivätyön ohessa suoritettavaksi. Aikataulut joustavat yksilöllisesti, ja ajankäyttö riippuu oikeastaan enimmäkseen sinusta itsestäsi.
Osa opiskelijoista suhtautuu opiskeluun tavoitteellisesti ja intohimoisesti, jolloin he käyttävät siihen jopa useita iltoja viikossa. Osa saman koulutuksen suorittavista puolestaan haluaa edetä rivakasti, jolloin he tekevät samat harjoitukset vain muutamassa tunnissa.
Arkisto
- Euromasterin myyntivalmennus kasvatti B2B-asiakashankintaa ja paransi asiakaskohtaamisia
- Mistä aikaa aikuisopiskeluun?
- Mitä HR ja johto odottavat toisiltaan – Fressissä HR tukee liiketoiminnan kasvua
- Merkonomi-koulutus vie Restelin kohti parasta asiakaskokemusta
- Organisaatiokulttuurin muutoksessa jokaisella on oma roolinsa
- Markkinointi-instituutti julkisti tulevaisuuden johtajan muotokuvan
- Millainen yrityskulttuuri, sellaisia tarinoita
- Merkonomi ymmärtää oman työn yhteyden liiketoimintaan
- Edessä alan vaihto?
- Vuorovaikutteinen verkkokoulutus kokoaa osallistujat yhteen paikasta riippumatta
- Kouluttautumalla suojaat työurasi kolhuilta
- Helsingin Satama oivallutti henkilöstölle heidän roolinsa osana muutosta
- Asenteissa ja tavoissa lymyävä organisaatiokulttuuri ratkaisee kilpailutilanteen
- Strategian toteuttaminen edellyttää kohtaamispaikkoja
- Markkinointi-instituutin uusi Talouden johtamisen tutkinto on ainoa suomenkielinen talousjohdon koulutusohjelma
- Osaamisen johtamisen trendit: työssä oppimiseen panostetaan ja koulutukseen osallistetaan työyhteisö ja asiakkaat
- Esimiehille 360 asteen liiketoimintaymmärrys
- Vuoden tunnistettavin muutos 2013 -voittajiksi Rejlers ja Anne Lind SPR Veripalvelusta
- IT-barometri 2013: Johdoton IT – huono ROI
- Asiakasyrityksemme kehittävät liiketoimintaansa esimiestyön, johtamisen ja asiakaspalvelun kautta
Tiesitkö, että koulutus
on ratkaisu monenlaisiin
liiketoiminnan haasteisiin?
www.markinst.fi
94 %
SUOSITTELEE
KOULUTUSTAMME
Asiakaskysely 2014
UUSIMMAT BLOGGAUKSET
Marjo Silvo:
Joka toinen suomalainen on asiantuntija
Oskari Vesterinen:
Asiakaskokemus ei pääty ulko-ovelle
Timo Soikkeli:
Myyjä, älä ole ostamisen esteenä
Mauri Halonen:
Tehokas kannustinjärjestelmä palkitsee asiakaskokemuksesta