Liiketoiminnan kasvuohjelma haastaa perinteisen yrityskoulutuksen

24.01.2013 10:27

Miten voit olla varma siitä, että investointi henkilöstön kehittämiseen on kannattava? Koulutuspalvelutarjoajien ryteikössä rämpiessä päässä pyörii kysymyksiä: Miten voin todistaa, että koulutus todella vaikuttaa johonkin? Millä muutosta mitataan ja voiko sen todentaa numeroilla? Miten yksilöiden kouluttaminen kehittää koko liiketoimintaa?

Tässä Markkinointi-instituutin vastaus: Liiketoiminnan kasvuohjelman vaikuttava vitonen. Me muutamme perinteistä ajattelumallia siitä, mikä on yrityskoulutuksen lähtökohta ja mitä sen avulla voidaan saavuttaa.

Liiketoiminnan kasvuohjelman vaikuttava vitonen konkretisoi, miten Markkinointi-instituutti lunastaa Tunnistettava muutos -asiakaslupauksensa. Meille perinteinen koulutus on vain yksi osa yritysten kasvua tukevaa palveluratkaisua; syväluotaus asiakkaan bisnekseen, mitattavien tavoitteiden asettaminen, esteiden poistaminen, sitouttaminen ja tulosten todentaminen varmistavat, että kasvuohjelman vaikutukset näkyvät konkreettisesti liiketoiminnassa.

Asiakkaidemme mielestä tämä perinteisestä koulutusalan näkökulmasta poikkeava lupauksemme on täyttä asiaa – yrityspäättäjien mielestä olemme kirkkaasti koulutusalan ykkönen (TEP-yrityskuvatutkimus 2012, Taloustutkimus) ja loistamme mm. palveluiden laadussa, palvelutarjonnassa sekä toimintavarmuudessa.

Liiketoiminnan kasvuohjelman vaikuttava vitonen

1. Selvitämme kanssasi liiketoiminnan haasteet ja asetamme tavoitteet organisaatiosi kasvuohjelmalle

Yhteistyö alkaa aina lähtötilanteen ja tavoitteiden kartoittamisella. Mitä arkista ongelmaa tervehdit joka aamu, kun saavut toimistolle? Mikä on esteenä kasvulle? Millä mittarilla yrityksesi ei pärjää asiakastutkimuksissa?

Löydämme ja rajaamme yhdessä asiakkaan kanssa keskustelemalla kehityskohteet ja asetamme tavoitteen kasvuohjelmalle. Jo alkuvaiheessa luomme myös liiketoiminnan mittarit, joilla todennetaan kasvuohjelman onnistuminen.

2. Tutustut liiketoiminnan kehittämisen ratkaisumalleihin ja räätälöimme sinulle sopivan kasvuohjelman

Tutustut eri toimialojen asiakkaidemme kasvuohjelmiin: nämä ratkaisumallit konkretisoivat, millaisilla elementeillä me pystymme tukemaan erilaisia organisaatioita kasvutavoitteissaan. Esimerkit asiakkaidemme onnistuneista muutostarinoista mm. myynnin kasvattamisessa, henkilöstön kehittämisessä sekä esimiestyön tason nostamisessa auttavat sinua löytämään suunnan.

Tämän jälkeen räätälöimme organisaatiosi oman kasvuohjelman, joka perustuu lähtötilanteeseen ja asetettuihin tavoitteisiin. Jokainen kasvuohjelma on yksilöllinen, ja siksi se räätälöidään huolellisesti tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

3. Räätälöidyllä kasvuohjelmalla muutamme yhdessä arjen toimintaa

Markkinointi-instituutin kasvuohjelmat varmistavat, että uudet toimintatavat tulevat osaksi jokaisen arkea. Autamme henkilöstöäsi etsimään ja oivaltamaan uudet työkalut, joilla he toteuttavat liiketoiminnan tavoitteita tukevaa uudenlaista tekemistä. Työntekijät ottavat uuden työn tekemisen tavan käyttöön omissa työtehtävissään jo valmennuksen aikana – ei arjen työstä irrallisia harjoituksia.

Koska Markkinointi-instituutille koulutus ei ole vain koulutusta, me myös sitoutamme henkilöstösi käyttämään uusia työkalujaan. Esimerkiksi myynnin kasvuun tähtäävässä toteutuksessa järjestämme asiakaskäyntejä ja käymme henkilöstösi kanssa myyntikäynneillä, jotta varmistetaan, että uudet toimintatavat siirtyvät käytännön työhön.

4. Mittaamme tuloksia ja todennamme, että tekeminen on muuttunut

Kasvuohjelmalle määritellään suunnittelu- ja räätälöintivaiheessa konkreettiset mittarit, jotka näyttävät toteen niitä liiketoiminnan muutoksia, jotka on asetettu hankkeen tavoitteeksi. Tuloksia mitataan sekä ohjelman aikana että sen päätyttyä. Mittareiksi voidaan valita perinteiset liiketoiminnan luvut tai, kun tavoitteena on esimerkiksi organisaatiokulttuurin muutos, ihmisten toimintatapojen vaikutusta ja osaamisen kehittymispotentiaalia kuvaava alkukartoitus. Tällöin kartoituksessa saatua tietoa hyödynnetään koulutuksen suunnittelussa ja käytännön toteutuksessa. Kasvuohjelman loppuvaiheessa uusitaan kartoitus ja todennetaan, miten opitut uudet asiat ja toimintatavat ovat vaikuttaneet muutoksen toteutumiseen ja juurtuneet osaksi organisaation arkea.

Todellisia tuloksia paljastavan mittauksen taustalla täytyy olla realistiset tavoitteet. Siksi myös mittarit räätälöidään aina organisaation yksilölliseen tilanteeseen ja sen liiketoiminnan tavoitteisiin.

5. Jaamme riskin kanssasi onnistumiseen perustuvalla hinnoittelumallilla

Kun asiakkaamme sitoutuu perinpohjaisiin muutoksiin ja tavoittelee kasvuohjelmallaan rohkeasti todella kattavia tuloksia, myös me osoitamme sitoutumisemme asiakkaan tavoitteisiin jakamalla riskin. Onnistumiseen perustuva hinnoittelumallimme sopii kasvuohjelmiin, joissa yrityksen liiketoiminnassa tavoitellaan laajaa muutosta. Tällöin ytimessä oleva koulutus täydentyy kattavaksi muutosohjelmaksi elementeillä, jotka vievät kohti syvää liiketoiminnan muutosta.

Kun kasvuhankkeelle halutaan ja pystytään määrittelemään erittäin konkreettisia tuloksia, Markkinointi-instituutti haluaa osoittaa hinnoittelumallin avulla olevansa valmis sitoutumaan tulosten saavuttamiseen. Suosittelemme tätä hinnoittelumallia kasvuohjelmiin, joita tehdään erityisen palavalla intohimolla kehittyä ja kasvaa.

HR tukee nyt muutosta ja resursoi selviytymistaistelua

HR-päättäjille tehdyn kyselyn mukaan organisaatioiden tärkeimpiä kehityshankkeita tulevalle puolelletoista vuodelle ovat esimiestyön kehittäminen ja HR:n tuki muutosjohtamiseen. Tärkeimmiksi HR:n tavoitteiksi nähdään organisaation suorituskyvyn tehostaminen ja muutoshankkeiden läpivieminen. (HR-johdon tulevat kehityshankkeet -tutkimus 2014.)

Mitä tutkimuksen tulokset kertovat tämän hetken työelämän ilmiöistä ja tilanteista, joissa organisaatiot elävät?

Lue koko juttu

Paljonko aikuisopiskelu vie aikaa?

Työn ohessa opiskeltavien koulutusten etu on juuri se, että ne on suunniteltu oman päivätyön ohessa suoritettavaksi. Aikataulut joustavat yksilöllisesti, ja ajankäyttö riippuu oikeastaan enimmäkseen sinusta itsestäsi.

Osa opiskelijoista suhtautuu opiskeluun tavoitteellisesti ja intohimoisesti, jolloin he käyttävät siihen jopa useita iltoja viikossa. Osa saman koulutuksen suorittavista puolestaan haluaa edetä rivakasti, jolloin he tekevät samat harjoitukset vain muutamassa tunnissa.

Lue koko juttu

 


Tiesitkö, että koulutus
on ratkaisu monenlaisiin
liiketoiminnan haasteisiin?

www.markinst.fi

94 %

SUOSITTELEE
KOULUTUSTAMME

Asiakaskysely 2014

UUSIMMAT BLOGGAUKSET
Marjo Silvo:
Joka toinen suomalainen on asiantuntija
Oskari Vesterinen:
Asiakaskokemus ei pääty ulko-ovelle
Timo Soikkeli:
Myyjä, älä ole ostamisen esteenä
Mauri Halonen:
Tehokas kannustinjärjestelmä palkitsee asiakaskokemuksesta